De maand januari is alweer voorbij. Waarschijnlijk stond je tijdens de jaarwisseling even stil bij het afgelopen jaar en heb je je bepaalde dingen voorgenomen voor het nieuwe jaar. Misschien wil je afvallen, meer sporten, minder of juist meer werken, iets kopen etc.
Nu is het al een paar weken na het nieuwe jaar: Hoever ben je? Grote kans dat je geen tot nauwelijks vooruitgang hebt laten zien. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 8 van de 10 Nederlands het voornemen niet halen (ING, 2018). Hieronder wat tips om je voornemens te realiseren.

Ons advies, maak van je voornemen een gesloten doel!
Gebruik de SMART methodiek.
Specifiek: Maak je doel concreet. Meer sporten? Wat bedoel je met meer? Beter zou zijn van nul naar 1 keer per week.
Meetbaar: Maak je doel meetbaar, zodat je je voortgang kunt zien en weet wanneer je doel gehaald is. Bijv. Ik wil één keer per week minimaal een half uur hardlopen.
Acceptabel: Wat maakt het doel acceptabel, waarom is het voor jouw belangrijk? Sta je er echt achter? Wil je het? Staat je omgeving er ook achter?
Realistisch: Is je doel haalbaar? Stel je wilt in 2021 bijvoorbeeld 15 kilo afvallen. Dat is moeilijk en best veel. Wellicht is het veel realistischer om iedere maand in 2021, 1 kilo kwijt te raken. 15 kilo klinkt veel en zwaar, maar 1 kilo per maand houdt de motivatie erin middels kleine tussenstappen.
Tijdsgebonden: Koppel er een tijdspanne aan. Hierdoor weet je hoever je bent en houdt de deadline je scherp en gemotiveerd.

Enkele voorbeelden:
Voornemen: Ik wil weer 75 kg wegen.
Gesloten doel: Iedere eerste dag van de maand in 2021 ben ik 1 kg afgevallen en weeg ik op 1 dec. 2021 75 kg. Dit ga ik doen door na 20.00 uur niets meer te eten en minimaal één keer per week te squashen.

Voornemen: Ik wil een nieuwe auto kopen.
Gesloten doel: Op 1 dec. 2021 ga ik die nieuwe auto (merk + model) kopen t.w.v. x bedrag. Dit ga ik doen door iedere maand € 800,– te sparen.

Voornemen: Ik wil in 2021 graag de tuin klaar hebben.
Gesloten doel: Voor 1 okt. 2021 is het gras ingezaaid, zijn de plantenbakken gemaakt en gevuld met planten en staat er een tuinhuisje precies zoals op de tekening. Dit alles voor niet meer dan 1200 euro.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd: Ben concreet. Er komt ook een flinke portie doorzettingsvermogen bij kijken. Je moet immers nog aan de slag. Zet het om in kleine stapjes zoals voorbeeld 1 (iedere maand 1 kilo). Dan lijkt het alsof de enorme opgave ineens is verdeeld in vele kleine haalbare stapjes.

Ander advies van de Washington University (2019): Begin met je goede voornemen aan het begin van de lente.
Januari is een lastige en donkere maand. Dit heeft invloed op je gemoedstoestand. Ook doelen als sporten en afvallen worden vaak niet gehaald, omdat je door de kou vaak binnen blijft en men nog een dip heeft van na de feestdagen (net als na een vakantie). Sporten en proactief aan je doelen werken zit er dan vaak niet in.

Gebruik de smart methodiek, doorzetten in kleine stapjes en begin ermee in de Lente.

Bron: