Eindelijk…. Een korte verkiezingstijd die om een of de andere reden wel lang duurde. He..he de tv uit, de bilboards weg en geen internet reclame meer. Rust.. rust…. eindelijk rust.
Men heeft geprobeerd je te beïnvloeden. Je te laten denken zoals de spreker wilt. Of het nu Rutten is, Wilders of wie dan ook…  Je wordt beïnvloed. Althans dat probeert men. Eigenlijk zoals wij onderwijsmensen ook vaak proberen. Soms met autoriteit (ik heb ervoor geleerd!), ‘honderden mensen gingen je voor’, soms met voorbeelden, soms met confrontatie, soms omdat men zo vriendelijk is, enz.

Cialdini
Cialdini heeft er een studie naar gedaan. Hoe beïnvloed ik jou zodat je doet wat ik wil? Hij vond 7 manieren:

Wederkerigheid:
Als je iets weggeeft krijg je sneller iets terug. Wilt u een kopje koffie vraagt de verkoper? De klant heeft daarna bewust of onbewust toch het gevoel dat hij iets terug moet doen en niet met lege handen kan weggaan.

Sociale bewijskracht:
Als een schaap over de dam is, volgen er meer. Deze stedentrip is al 23.830 met succes uitgevoerd. Dan zal het wel een goede vakantie zijn. Als er vijf mensen in de lucht staan kijken, loop je waarschijnlijk niet door en ga je ook in de lucht kijken. Want als veel mensen iets doen, is de kans groter dat jij het ook gaat doen.

Autoriteit:
Als een professor iets zegt, dan neem je dat sneller voor waar aan dan wanneer iemand in de kroeg iets beweert. Hier wordt ook gebruik van gemaakt bij keurmerken (Bovag, consumentenbond etc.).

Schaarste:
Als er weinig van iets is, dan willen mensen het sneller hebben. Denk bijvoorbeeld aan producten of tickets waar een teller bij staat. Er zijn nog maar 3 producten op voorraad.

Consistentie:
Wanneer we een beslissing maken, maken we onszelf vaak wijs dat dit de beste keuze is. Waardoor we ons beter voelen over deze keuze. Dit wordt gedaan doordat je bijvoorbeeld een account moet maken op webshops of korting krijgt bij een volgende aankoop.

Sympathie:
Als je iemand aardig vindt gun je deze persoon sneller iets dan wanneer iemand je niet mag. Verkopers hebben dan ook vaak een hoog ‘likable’ gehalte. Ooit een lelijke, chagrijnige verkoper gezien? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk niets gekocht.

Eenheid:
Men wil graag onderdeel van het geheel zijn. Een van de sterkste vormen van eenheid is familie.

Toepassing
De combinatie van deze principes werkt versterkend. Probeer het maar eens. Thuis, bij je leidinggever/ster of let er eens op bij het kopen van iets. Dan kun je lachen…
Want: het werkt… geloof mij maar.