Ik kwam hem tegen op straat. Hij werkt al tien jaar bij een groot bedrijf. ‘Heb nog aan jou gedacht’, zei hij ‘ik wil graag dat we het middenkader gaan opleiden’. O, zei ik. Tien jaar geleden was ik er al geweest en wilde men het al. Nooit van gekomen. ‘Waarom wil je nu opleiden’. Tja zei hij, ik wilde al heel lang maar mijn baas… Ondertussen had ie zeker wel 5 andere bazen gehad. ”Waarom wil ie niet”, vroeg ik. En toen, toen kwam een heel verhaal. Over eigenaars, over kosten, over effect, over….

De fabriek was nog steeds een zooitje en de argumenten oud, de veranderingen oppervlakkig.

Vandaag eens in tegenstelling tot anders. Een cynisch bericht om bovenstaand gezeik de mond te snoeren. Waarom zou je niet moeten opleiden en waarom wel. De argumenten op een rijtje en de ‘ja, maar…’ versie erachter. Sorry voor het cynisme maar als je er niet mee eens bent ga ik graag de discussie aan.

Niet doen… Niet opleiden,

Het kost geld, tijd en energie.
Klopt. Niet opleiden kost nog veel meer.

Het levert niets op.
Onzin je haalt je doelen, je krijgt alignment en je krijgt doorstroming van talent. Het levert meer op dan het je kost. Het DRIEDUBBELE!

We doen het zelf.
Prima, laat je diploma’s eens zien. Of zijn die niet nodig?

We doen maar een deel bv gesprekstechnieken of alleen verbeteren.
Prima maar waarom? Je gebruikt de context helemaal niet en daar moet het toch in gebeuren. En als je de tools kent wil dat niet zeggen dat je ze ook kunt inzetten.

Het duurt te lang.
Ja, een jaar als je het sneller kunt moet je het doen. Ik heb het nog niet gezien. Hoe langer je wacht, hoe langer…

Turma pakt alles integraal aan en dat geeft onrust.
Jazeker. Verandering begint altijd met onrust, of niet dan?

Er zijn ook mensen die het niet halen.
Klopt, maar liever hebben we dat niet. Maar als jij door wilt klooien met niet functionerende of ongelukkige leiders…. Be my guest. Jij mag beslissen, wij laten het je zien.

Als mensen zijn opgeleid gaan ze weg.
Klopt zeker als je slecht voor hun zorgt. Je hebt een groter probleem als mensen niet meer weg gaan. Dan staat het stil!!!! Meestal groeien mensen intern door, dat is pas goedkoop.

Onze eigenaar, oprichter, aandeelhouder… enz wil het niet. Hij/zij vindt dat je alleen vakmensen moet hebben.
Zeker daarom pak je de beste vakman eruit, maakt die leider en daarmee verlies je meestal op twee vlakken. En geen vakman en geen leider.

We hebben gezien hoe jij het doet. Kunnen we nu ook.
Succes. Heb ik 30 jaar ervaring mee, drie academische titels voor niets gehaald. Had me dat eerder gezegd.

Ik doe een deel en dan zien we verder.
Prima waarom? Wil je geen subsidie, wil je maar een deelresultaat…. En welk deel doe? Het gedrag- of het bedrijfskundige deel?

Ik krijg alleen maar gezeur en gezeik als ze meer weten. Gaan ze zich met alles bemoeien en werken ze niet meer.
Het klopt dat een opleiding zal uitnodigen tot het op tafel leggen van de klachten. Je kunt ze beter weten en oplossen dan wegstoppen. Ervaring leert dat men harder werkt, meer oppakt en oplost en echt gaat verbeteren.

Opleiden is geloven in resultaat en ik geloof niet.
Opleiden is geen geloven, we kunnen feitelijk aantonen dat afkeur afneemt, kwaliteit toeneemt,  leverbetrouwbaarheid toeneemt, verbeteringen op alle facetten van de organisatie  fors toenemen regelvermogen toeneemt op de vloer, problemen sneller worden opgelost, alignment leidt tot bezig zijn met de echt belangrijke zaken. Managementlagen afgebouwd kunnen worden, enz.

Geloof je me niet, dan niet. Ik wil het wel aantonen of je in verbinding stellen met andere klanten die wel hebben opgeleid. Ik laat het je graag zien….