Onderwijs! met veel plezier!
Onze ervaring in het voortgezet onderwijs
Voor LVO (Limburgs Voorgezet Onderwijs) hebben we de afgelopen jaren enkele opdrachten uitgevoerd. Moeilijke en makkelijke coachopdrachten, trainingen gesprekstechnieken en onlangs de langdurige training teammanager. Met veel plezier.
Plezier omdat het toch onze basis is. We komen uit het onderwijs. Theo heeft jarenlang lesgegeven op de lerarenopleiding te Sittard. Vóór onze Turma tijd hebben we beiden in het onderwijs gewerkt als leerkracht. Met veel plezier.
De training teammanager voor LVO
-
De uitgebreide leergang “teammanager” die we afgelopen jaar hebben uitgevoerd, is vergelijkbaar met wat we doen voor profit en semi- profitorganisaties. We zien ook het verschil niet. Beide typen organisaties moeten ‘output’ leveren.
Dat werd ook duidelijk gewaardeerd:
-
Onderwijs en bedrijfsleven: meer overeenkomsten dan verschillen
Vaak zegt men in het onderwijs: “ja, maar het gaat om mensen”. We kennen geen profitorganisatie waar het niet gaat om mensen. Dus … zoek de tien verschillen.
Er zijn wel verschillen maar die ontwijkt men graag: vaak gaat het over vakanties, over vroeg naar huis of korte dagen, of geen consequenties trekken uit niet functioneren, enz. Vaak vooroordelen omdat er in het onderwijs ook hard gewerkt wordt en je in het bedrijfsleven ook interne absentie tegenkomt (men is er wel maar doet niets!!).
Output meten: de eerste stap naar beter onderwijs
Het outputverschil vinden wij het meest kritisch en duidelijk. De output van ons onderwijs wordt steeds slechter. Talloze internationale metingen geven dat aan. Dat is volgens ons een echt belangrijk punt. Een land als Nederland heeft uitstekend onderwijs nodig. Amper kunnen lezen of schrijven als men uit de (basis)school uitstroomt is onaanvaardbaar.
En volgens ons begint het met meten. Gewoon hoeveel kinderen zijn geslaagd, hoeveel niet, hoe hoog is de uitstroom, wat is de gemiddelde score op welk vak dan ook t.o.v. de landelijk norm, enz.
De prestatiecockpit: zicht op wat werkt
Ook kijken we naar de performance van leraren, gemeten met behulp van criteria van de inspectie en intersubjectieve (meermaals door verschillende mensen gemeten) lesbezoeken. Dat visualiseer je en als iemand niet voldoet, het niet kan halen, dan ga je helpen. Krijg je een treatment: coachtraject, andere klas, gesprek, interne hulp via mentor. Deze stand van zaken incl. treatments visualiseer je voor teamleiders in een cockpit.
In Weert hebben we zo’n cockpit gemaakt. We denken dat dat het begin is van verbeteren. Weten hoe de stand van zaken is en dan met veel plezier gaan verbeteren.
Wil je meer weten over de training Teammanager of onze aanpak binnen het voortgezet onderwijs?
Neem gerust contact met ons op.Turma – Theo Peeters & Juul Peeters